دانلود کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی اثر دکتر سیروس شمیسا 1
  1. پرشین پی‌دی‌اف
  2. کتاب های ممنوعه
  3. دانلود کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی اثر دکتر سیروس شمیسا
شعر و ادبیاتکتاب های ممنوعه

دانلود کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی اثر دکتر سیروس شمیسا

عنوانشاهدبازی در ادبیات فارسی
نویسندهسیروس شمیسا
انتشاراتفردوس
نوبت چاپاول 1381
زبانفارسی
تعداد صفحه270

یکی از کتاب های مشهور سیروس شمیسا، شاهدبازی در ادبیات فارسی است که در سال ۱۳۸۱ در ایران به چاپ رسید، ولی از بازار جمع شد و فروش آن ممنوع شد. موضوع این کتاب معشوق مذکر در تاریخ ایران و بازتاب آن در ادبیات است. در این کتاب مستندات تاریخی موثقی گنجانده شده است.

دکتر شمیسا از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی هستند و درحال حاضر در دانشگاه علامه طباطبایی تهران مشغول به تدریس. باری در ادامه بخش هایی از مقدمه کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی را به قلم استاد شمیسا می خوانیم.

«این کتاب چندسال پیش به خواهش دوستی که مطالب آن را برای ترجمه و استفاده در خارج از ایران می خواست نوشته شد. عجیب است که با این گستردگی مطلب در ادبیات و تاریخ ما تاکنون نوشتۀ مستقلی در این باب فراهم نیامده است. شاید علت آن قبحی است که در این موضوع است. این کتاب هم ممکن است به مذاق عده یی خوشایند نباشد اما چه می توان کرد؟ این هم یکی از جریان های تاریخی-اجتماعی ما بوده است. باید توجه داشت که مسالۀ مورد بحث در نزد قدما قبحی کع امروز دارد نداشته است و شاید اصلا قبحی نداشته است… مثلا تا یک قرن پیش کسی مانند ایرج میرزا که از افراد متشخص جامعه بود در بیان شاهدبازی های خود ظاهرا هیچ احساس شرمندگی نداشت.»

«اساسا ادبیات غنایی فارسی به یک اعتبار ادبیات همجنس گرایی است. در این که معشوق شعر سبک خراسانی و مکتب وقوع در دوره تیموری، مرد است شکی نیست. اما ممکن است خواننده غیرحرفه یی در مورد ادبیات سبک عراقی مثلا غزلیات امثال سعدی و حافظ دچار شک و تردید باشد. اما حدود نصف اشعار این بزرگان هم صراحت دارد که در باب معشوق مذکر است زیرا در آن ها آشکارا از واژه های پسر و امرد و خط عذار و سبزۀ ریش و این گونه مسائل سخن رفته است. اما بخش اعظم آن نصف باقی مانده هم در مورد معشوق مذکر است منتها خاصیت زبان فارسی طوری است که مثلا به علت عدم وجود افعال و ضمایر مذکر و مونث ایجاد شبهه می کند. باید دانست که مسائلی چون رقص و زلف و خال و خدّ و قد و دامن و تیر نگاه و ساقی گری و امثال این ها که امروزه به نظر می رسد در مورد زنان است در قدیم مربوط به مردان هم می شده است. بدین ترتیب فقط بخش کمی از اشعار قدماست که می توان در آن ها به ضرس قاطع معشوق را مونث قلمداد کرد.

ادبیات سبک هندی اساسا ادبیات عاشقانه نیست و عمدهً جنبۀ ادب تعلیمی دارد، اما برطبق سنت در آن هم معشوق غالبا مذکر است. در دورۀ بازگشت یعنی ادبیات دوره قاجار به تبع ادبیات دوره های غزنوی و سلجوقی و نیز واقعیت های موجود جامعه معشوق مرد بوده است. لذا می توان گفت که فقط در ادبیات دوران معاصر است که در آن به طور گسترده یی با معشوق مونث مواجهیم.

… شاهدبازی در متون تاریخی هم انعکاس وسیعی دارد… مثل عشق سلطان محمود غزنوی به ایاز یا عشق امیریوسف برادر سلطان محمود به غلام ترکش طغرل کافرنعمت که در تاریخ بیهقی منعکس است. در دوران قاجار هم از عشق ناصرالدین شاه به غلامعلی خان معروف به ملیجک سخن گفته اند… در دوره صفویه در برخی از شهرها اَمْرَدخانه هایی دایر بود که به صورت رسمی با مجوز کار می کردند و حکومت از آن ها اخذ مالیات می کرد.»

«به هرحال شاهدبازی به استناد متون موجود حداقل هزار و اندی سال در ایران سابقه دارد و لذا به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی دیرسال، سزاوار تحقیق و بررسی است.»

آن چه خواندید بریده هایی بود از مقدمه کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی دکتر شمیسا که برای درک بیش تر محتوای کتاب این جا آوردم. در ادامه لینک دانلود کتاب شاهد بازی در ادبیات فارسی اثر سیروس شمیسا را می توانید از طریق لینک زیر دانلود نمایید.

4/5 - (292 امتیاز)
لطفا با حمایت مالی از ما به پایداری پرشین پی‌دی‌اف کمک کنید.

دانلود رایگان شاهدبازی در ادبیات فارسی

این کتاب کاملا رایگان برای دانلود قرار گرفته است

دانلود شاهدبازی در ادبیات فارسی
حجم 0 مگابایت
فرمت PDF
اگر فایل مشکل دانلود دارد گزارش ارسال کنید
گزارش مشکل دانلود از سایت
  • مشکل خود برای دانلود فایل را شرح دهید.
اگر فایل را خلاف قوانین کپی رایت می‌دانید درخواست حذف ارسال کنید

کتاب های دیگر از سیروس شمیسا

نقد و بررسی شما درباره شاهدبازی در ادبیات فارسی

لطفا پس از مطالعه شاهدبازی در ادبیات فارسی نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت پرشین پی‌دی‌اف بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین
امیرحسین

بسیار جالب توجه بود
متاسفانه جای ناراحتی داره که این کتاب رو که از نظر تاریخ شناسی،جامعه شناسی و ادبی ارزش علمی بسیار بالایی داره رو فاقد اجازه چاپ و نشر اعلام کردن
نویسنده اون دکتر شمیسا بزرگوار هستن که بنده افتخار تعلیم در محضر ایشون رو نداشتم ولی دو تا از استادانم این توفیق رو داشتن امیدوارم روزی به این سطح برسیم که اینجور کتاب هایی فارغ از گرایش هایی که داخلش نام برده شده از جهات دیگه ارزش بسیار بالایی دارن
تشکر از ادمین محترم

کتاب های مشابه با شاهدبازی در ادبیات فارسی

دانلود کتاب تاریخ مشروطه احمد کسروی
دانلود کتاب سگ ولگرد از صادق هدایت بدون سانسور