دانلود کتاب دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت اثر هاشم رضی 1
  1. پرشین پی‌دی‌اف
  2. تاریخ
  3. دانلود کتاب دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت اثر هاشم رضی
تاریخ

دانلود کتاب دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت اثر هاشم رضی

عنواندین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت
نویسندههاشم رضی
انتشاراتسخن
سال چاپ1384
نوبت چاپدوم
زبانفارسی
تعداد صفحه485

کتاب دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت حاصل پژوهش هاشم رضی است. در این پژوهش اطلاعاتی درباره تاریخ باستانی ایران به ویژه وضع دین و فرهنگ در دوره پیش از زرتشت عرضه می‌شود .آغازین بخش کتاب درباره زندگی و فرهنگ اولیه است ، شامل نکات مبهم در تاریخ ابتدایی, منظور از این مقدمه, دیانت و ارتباط آن با شئون فرهنگی و تمدن, زندگی در ایران کهن, سرشت و کار مردم, قوانین و دیانت, شکل فلات ایران, حدود جغرافیایی, منطقه‌ای حساس, اهمیت تاریخی, رشته جبال, کوه‌های زاگرس مناطق و تقسیمات آن, لرستان, سلسله جبال البرز, وضع مناطق مختلف, دره‌ها و وضع طبیعی آنها, کویر, دشت خوزستان, محصولات و کان‌ها.

بخش دوم که در خصوص ورود عناصر هند و اروپایی, فرهنگ و تمدن آنان است و این موضوعات را در بر دارد : جریان‌های مهاجرت, اقوام هند و اروپایی و ورود آنان, منشا و جایگاه اصلی عنصر هند و اروپایی, دو گروه از هند و اروپاییان, گروه غربی, آمیزش با اقوام آسیایی, تشکیل پادشاهی هیتی, گروه شرقی و آمیزش آنها با هوریان از اقوام آسیایی, مناطق نفوذ هیتی‌ها, عظمت و افول تمدن و قدرت‌شان, تاثیر فرهنگ هند و اروپایی.

بخش سوم با عنوان ورود ایرانیان به فلات این موضوعات را شامل می‌شود :اصل و منشا, مسکن نخستین, نژاد هند و اروپایی, علل مهاجرت, فرهنگ اولیه, ایرانیان و هندوان, آغاز نفوذ ایرانیان, دو عامل مهم در این دوران, هجوم هند و اروپاییان, کاربرد فراوان آهن, چگونگی نفوذ ایرانیان, به سوی قلب فلات, موجبات توقف, غلبه بر بومیان, وضع تهاجم و زندگی, کار اولیه در فلات, موجبات پیروزی بر بومیان.

بخش چهارم درباره طلوع و افول مادها است ، نخستین یادکرد از مادها و پارس‌ها, شلمانسر سوم و پارس‌ها, برخورد او با مادها, شمشی اداد پنجم و پارس‌ها, برخورد پارسان و مادها با تیگلات پیلسر, چگونگی زندگی مادها و پارس‌ها, ملوک الطوایفی, رونق کار مادها, تمدن گاثایی, طبقات اجتماعی و تقسیمات منطقه‌ای, هخامنشی, دیاکو, پسران و نوادگان هخامنش.

بخش پنجم درباره شاهنشاهی هخامنشی است شامل :اژدهاک واپسین شاه ماد, بی لیاقتی و عدم کفایت او, استبداد و خشونتش, عشرت طلبی و عیش و نوش, چگونه ملتی جنگ‌جو بر اثر غفلت می‌میرد, وضع ماد و انحطاط مادیان, غلبه کوروش, کوروش و شاهنشاهی بی‌نظیر, صفات و بزرگی او, فتح کشورهای بزرگ, باز گشودن شهرهای یونانی, تسلط بر بابل, شورش در سرحدهای شرقی, و کشته شدن کوروش بخش پایانی در خصوص جای وندیداد در اوستای ساسانی و یشت‌هایی درباره خدایان پیشین است و شامل ، یشت‌هایی درباره خدایان بزرگ عصر آریایی و مقدم بر عصر زرتشت, شرعیات و فرایض دینی مربوط به دوران پیش از زرتشت, فهرستی کوتاه درباره آثار دینی پیش از زرتشت در اوستای نوین, و ترجمه یشت‌های قدیم عصر آریایی.

در بخشی از کتاب دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت می خوانیم:

نام تاریخ اولیه ایران، پیش از مادها و هخامنشیان بسیار تاریک و پیچیده و مبهم است و این ابهام حتا شامل مادها نیز می شود، چون در واقع از مادها نیز آگاهی هایی که چندان روشنی بخش و سودرسان باشد در دست نداریم. در این مورد باید تنها به آنچه که دسترس است و از خلال یافته های باستانی و گزارش های تاریخ نگاران کهن فرا چنگ آمده است بنده شود. البته در این مقدمه کوتاه تنها نظر ما معطوف است به دیانت ادوار کهن ایران و این که در فلات چه روش هایی در دیانت و پرستش، پیش از زرتشت معمول بوده است. اما چون آگاهی های ما درباره تاریخ باستان اندک است و آن چه نیز که موجود می باشد، اغلب از لحاظ صحت و درستی نمی توان بدانها چندان باور و اعتماد کافی داشت، و همچنین دیانت در ادوار کهن شامل همه چیز میشود و باید از خلال تاریخ زندگانی شاهان، امیران، فرادستان و فرودستان – نجوم و علوم خرافی،….

2.8/5 - (9 امتیاز)
لطفا با حمایت مالی از ما به پایداری پرشین پی‌دی‌اف کمک کنید.

دانلود رایگان دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت

این کتاب کاملا رایگان برای دانلود قرار گرفته است

دانلود دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت
حجم 0 مگابایت
فرمت PDF
اگر فایل مشکل دانلود دارد گزارش ارسال کنید
گزارش مشکل دانلود از سایت
  • مشکل خود برای دانلود فایل را شرح دهید.
اگر فایل را خلاف قوانین کپی رایت می‌دانید درخواست حذف ارسال کنید

کتاب های دیگر از هاشم رضی

نقد و بررسی شما درباره دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت

لطفا پس از مطالعه دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت پرشین پی‌دی‌اف بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کتاب های مشابه با دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت

دانلود کتاب حضورستان اثر محمد ابراهیم باستانی پاریزی
دانلود کتاب نای هفت بند اثر محمد ابراهیم باستانی پاریزی